چرا دا نش نوین از چین بر نخا ست ؟
دا نش یک پدید ه ی فر هنگی ا ست . زیست شیمید ا ن و مورخ انگلیسی ، - جوزف نیدها م – در نوشته ی جا لب توجهش در با ره ی د ا نش و تکنو لو ژی " چین " ، می پرسد که چرا د ا نش نو ین ا ز چین بر نخا ست ؟ در حقیقت چین به خوبی می تو ا نست گهواره ی د ا نش و تکنو لوژی نو گردد . اخترا عا ت کلیدی چون : قطب نما ، باروت و چا پ ، تنها سه نمونه ا ز اخترا عا ت چینیا ن ا ند . جبر و اختر شنا سی چین ، پیشرفت زیا دی کرده بود .
دلا یل متعددی در پا سخ به سئوا ل " نید ها م " ، مطرح شده ا ند ؛ از جمله پیشنها د ها یی که بیش از دیگر پرسما ن ها به سئوا ل مطرح شده ا ند، می توا ن ا ز " سا زما ن دیوا ن سا لا ر جا معه ی چین " ، یا د کرد .
در جا معه ی چینی ، علا قه ا ی وجود دارد به اینکه مصلحت جمع چیست ؟ این ها رمونی جمع ، در نژا د زرد بسیا ر با لا ا ست . میلیون ها نفر با هم کا ر می کنند و همد یگر را تقویت می نما یند .
جا معه ی چین ، به تشکل عا دت دارد، برا ی همین ، وقتی دوره ی جدید سر ما یه گذ ا ری و توسعه اقتصادی پیش آ مد ، " فرهنگ " ،" طبقه " ، و " تشکل " ، به یا ری رشد و توسعه ی ا قتصا دی آ مد ،و چین را خیلی سریع وارد " زما ن جدید " کرد .
...
چینیا ن خیلی زود به تا ریخ علا قه مند شدند . در دوره ی " شا نگ " ، یا زده قرن قبل از میلا د ، وقا یع نویسا ن دربا ری به ثبت روید ا د ها و مبا حثا ت می پرد ا ختند .
چینیا ن با گذشته همزیستی د ا رند . ا ین امر گویا ی اهمیت طا یفه و پرستش ا جد ا د در زندگی روزمره ا ست در فلسفه ، این تا کید بر تدا وم سنت ها ی فرهنگی چینی به دور ترین ا یا م می رسد .
خط چینی در خلا ل قرون ، دستخوش دگرگونی نشده ا ست و مسا یل مورد بحث اندیشمند ا ن 3000 سا ل پیش هنوز هم موضوع روز ا ست . وقا یع واشخا ص تا ریخ طولا نی چین ، هنوز ا لها م بخش نویسندگا ن و هنر مندا نی ا ست که آ نها را با تداعی های نمادین ، در وجد ا ن جمعی زنده و پر ما یه نگه می دا رد .
...
هنر کا غذ سا زی حدود د و قرن پیش ا ز میلا د توسط چینی ها اخترا ع شد ، و هنگا می که چند تن ا ز کا غذ سا ز ها ی چینی در سا ل 751 میلا دی ، در حو ا لی سمرقند ، به ا سا رت مسلما نا ن در آ مدند ، چا ره ا ی جزافشای ا سرا ر خود ندا شتند ؛ بدین تر تیب هنر کا غذ سا زی را ه مغرب زمین را در پیش گرفت . این هنر در سا ل 1150 میلادی به ا سپا نیا رسید و هنوز " عصر گوتنبرگ " ، فرا نرسیده بود ، که در تعدا دی از شهر ها ی ا روپا ، کارخانه ها ی کا غذ سا زی ، ا حد ا ث شد .
فن چا پ با حروف متحرک را یک چینی به نا م " بی شنگ " ، بین سا ل ها ی 1041- 1048 میلا د ی اختراع کرد ؛ نه آ ن سا ن که جمع کثیری می پند ا رند که " یوها نس گوتنبرگ "، در قرن پا نزدهم در اروپا . حروف مورد استفا ده ی " بی شنگ " ، ا ز گل پخته سا خته می شد ، هر چند که بعد ها ا ز چوب ، مینا و فلز نیز استفا ده شد .
خر دا د ما ه 1369 خورشیدی
دا نش یک پدید ه ی فر هنگی ا ست . زیست شیمید ا ن و مورخ انگلیسی ، - جوزف نیدها م – در نوشته ی جا لب توجهش در با ره ی د ا نش و تکنو لو ژی " چین " ، می پرسد که چرا د ا نش نو ین ا ز چین بر نخا ست ؟ در حقیقت چین به خوبی می تو ا نست گهواره ی د ا نش و تکنو لوژی نو گردد . اخترا عا ت کلیدی چون : قطب نما ، باروت و چا پ ، تنها سه نمونه ا ز اخترا عا ت چینیا ن ا ند . جبر و اختر شنا سی چین ، پیشرفت زیا دی کرده بود .
دلا یل متعددی در پا سخ به سئوا ل " نید ها م " ، مطرح شده ا ند ؛ از جمله پیشنها د ها یی که بیش از دیگر پرسما ن ها به سئوا ل مطرح شده ا ند، می توا ن ا ز " سا زما ن دیوا ن سا لا ر جا معه ی چین " ، یا د کرد .
در جا معه ی چینی ، علا قه ا ی وجود دارد به اینکه مصلحت جمع چیست ؟ این ها رمونی جمع ، در نژا د زرد بسیا ر با لا ا ست . میلیون ها نفر با هم کا ر می کنند و همد یگر را تقویت می نما یند .
جا معه ی چین ، به تشکل عا دت دارد، برا ی همین ، وقتی دوره ی جدید سر ما یه گذ ا ری و توسعه اقتصادی پیش آ مد ، " فرهنگ " ،" طبقه " ، و " تشکل " ، به یا ری رشد و توسعه ی ا قتصا دی آ مد ،و چین را خیلی سریع وارد " زما ن جدید " کرد .
...
چینیا ن خیلی زود به تا ریخ علا قه مند شدند . در دوره ی " شا نگ " ، یا زده قرن قبل از میلا د ، وقا یع نویسا ن دربا ری به ثبت روید ا د ها و مبا حثا ت می پرد ا ختند .
چینیا ن با گذشته همزیستی د ا رند . ا ین امر گویا ی اهمیت طا یفه و پرستش ا جد ا د در زندگی روزمره ا ست در فلسفه ، این تا کید بر تدا وم سنت ها ی فرهنگی چینی به دور ترین ا یا م می رسد .
خط چینی در خلا ل قرون ، دستخوش دگرگونی نشده ا ست و مسا یل مورد بحث اندیشمند ا ن 3000 سا ل پیش هنوز هم موضوع روز ا ست . وقا یع واشخا ص تا ریخ طولا نی چین ، هنوز ا لها م بخش نویسندگا ن و هنر مندا نی ا ست که آ نها را با تداعی های نمادین ، در وجد ا ن جمعی زنده و پر ما یه نگه می دا رد .
...
هنر کا غذ سا زی حدود د و قرن پیش ا ز میلا د توسط چینی ها اخترا ع شد ، و هنگا می که چند تن ا ز کا غذ سا ز ها ی چینی در سا ل 751 میلا دی ، در حو ا لی سمرقند ، به ا سا رت مسلما نا ن در آ مدند ، چا ره ا ی جزافشای ا سرا ر خود ندا شتند ؛ بدین تر تیب هنر کا غذ سا زی را ه مغرب زمین را در پیش گرفت . این هنر در سا ل 1150 میلادی به ا سپا نیا رسید و هنوز " عصر گوتنبرگ " ، فرا نرسیده بود ، که در تعدا دی از شهر ها ی ا روپا ، کارخانه ها ی کا غذ سا زی ، ا حد ا ث شد .
فن چا پ با حروف متحرک را یک چینی به نا م " بی شنگ " ، بین سا ل ها ی 1041- 1048 میلا د ی اختراع کرد ؛ نه آ ن سا ن که جمع کثیری می پند ا رند که " یوها نس گوتنبرگ "، در قرن پا نزدهم در اروپا . حروف مورد استفا ده ی " بی شنگ " ، ا ز گل پخته سا خته می شد ، هر چند که بعد ها ا ز چوب ، مینا و فلز نیز استفا ده شد .
خر دا د ما ه 1369 خورشیدی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر