۱۳۸۷ شهریور ۲۰, چهارشنبه

ریشه ها ی ریا ضیا ت جدید

در بدو تاسیس دانشگا هها ی اروپا و در اوا خر قرن دوازدهم و ا وا یل قرن سیزدهم ، آ موزش ریاضیا ت در این دا نشگاهها تا اندازه ی زیا دی متا ثر از سنت ها ی دورا ن قدیم بود .در پا ریس ، آکسفورد و بولو نیا، برنا مه ها ی درسی ریا ضیا ت دروس چها ر گا نه ی حسا ب ، هندسه ، موسیقی و مثلثا ت بود ؛ با این یادآوری که مطا لعه ی الهیا ت که به روشن سا زی متون اصلی مسیحی منجر می شد ، مهمتر بحسا ب می آ مد و از این رو ، دانشکده ها ی هنر ، که درسها ی ریا ضی را عرضه می می کر دند نسبت به دانشکده ها ی حقوق ، پزشکی و بویژه الهیا ت ، اعتبا ر کمتری داشتند .
محتوا ی درسها ی ریاضی شا مل مفا هیم مقدما تی و شا مل مقدما ت حسا ب و اولین مقا له ها ی کتا ب اصول " اقلیدس " ، در زمینه ی هندسه بود . اگر چه ، اصول حرکت نیز در ا ثا ر ا رسطو ، مورد مطالعه قرار می گرفت .
در اواخر قرون وسطی ، ریا ضیا ت را در دو گروه از مردم که در مواردی فارغ التحصیلا ن دانشگا هها ی وا حدی بودندبه کا ر می بردند : یک گروه اهل کار و کسب از قبیل مسا حا ن ، مهندسین و حسا بدا ران بودند و گروه دیگر پزشکا ن و منجما ن ، که پا یگا ه اجتما عی با لا تر دا شتند .
تحولا ت ا قتصا دی در قرن چها ردهم ، توسعه شهر ها و با زرگا نی ، به بر آ مدن ریا ضی دا نها در جا معه کمک کرد . ریا ضی دا نا ن در " چرتکه خا نه ها "، مورد مشورت مرا جعا ن قرار می گرفتند . قرار داد ها و محا سبا ت را به زبا ن افراد عا می طرح و تنظیم می کردند . مسا یل با نکی مربوط به نرخ بهره ، تسعیر ، گردش و ارزش پول ، و توزیع سود را حل می کردند .
در ابتدا جبر به صورت ا مروزی آ ن فرمول بندی نشده بود ؛ یعنی از علا یم برا ی بیا ن کردن کردن را بطه ها ی بین ا عد ا د استفا ده نمی کردند . بلکه روا بط ممکن بین مقا دیر مجهول را رده بندی می کردند و روشها ی کلی تعیین آ نها را شرح می دادند .

هیچ نظری موجود نیست: